Tworzenie stron WWW – trendy na 2018 rok
31 grudnia 2017
Przełom roku jest zawsze dobrym czasem, aby zastanowić się nad trendami w webdesignie, które mają szansę zdominować tworzenie stron internetowych w kolejnym roku. Przedstawiamy Wam nasze przewidywania!
Od dobrych kilku lat strony WWW stają się coraz bardziej przyjazne użytkownikowi i użyteczne. Na fali tego trendu do lamusa odeszły przeładowane strony w przestarzałych i nieefektywnych technologiach, zagościły za to w miarę proste, minimalistyczne strony. My w Oxido też na takie strony stawiamy! Maksymalnie nastawione na wygodę użytkownika, przyjazne w nawigacji, intuicyjne i czytelne. A przy tym – o efektywnym i przyciągającym wzrok designie. Jakie inne trendy będą wpływały na wygląd stron WWW w 2018 roku?
Więcej przestrzeni
Minęły czasy przeładowanych stron internetowych, których każdy fragment był wypełniony informacjami i obrazkami. Strony w 2018 roku będą kontynuowały trend minimalizmu, którego głównym przejawem jest właśnie przestrzeń. Stanowi ona tło dla odpowiednio skomponowanych elementów strony internetowej, podkreśla ich wagę, nie zakłóca ich wymowy. A jednocześnie daje internaucie wytchnienie od natłoku informacji, pozwala mu odpocząć i skupić się na tym, co na danej stronie jest ważne.
Więcej subtelnych animacji
Wbrew pozorom nie jest to totalna opozycja do poprzedniego punktu. Nie chodzi tu bowiem o ogromne animacje w postaci filmów wyświetlających się w tle strony, ten trend słusznie zresztą nie zagrzał na długo miejsca na stronach internetowych i porzuca się go na rzecz czytelniejszych uatrakcyjnień.
Bardziej chodzi tu o subtelnie poruszające się elementy strony podczas jej przewijania. Jeśli efekt ten zostanie użyty na odpowiednich, ważnych informacjach, przyciągnie do nich uwagę internauty. Oczywiście nie można tu przesadzić, gdyż uzyskamy efekt odwrotny – przytłoczymy odwiedzających.
Kinografika
Kinografika (cinemagraph) zastępuje filmy, które – jak już wyżej wspomnieliśmy – były trendem kontrowersyjnym i powoli się od nich odchodzi. Kinografiki (zapisywane najczęściej w formacie .gif) są połączeniem statycznej ilustracji z zapętlonym filmikiem – w praktyce ruchomy jest tylko wybrany element obrazu. Może to być poruszające się drzewo na tle nieruchomych gór, frunący ptak na tle nieba etc.
Choć pierwsza kinografika została stworzona w 2011 roku przez Jamiego Becka i Kevina Berga, dopiero teraz pomysł ten zaczyna być wykorzystywany do ożywienia stron internetowych. Nic dziwnego, tak urozmaicona grafika jest wciąż lekka, a jednocześnie przyciąga uwagę i znacząco uatrakcyjnia stronę.
Rezygnacja z ukrytego menu
Ukryte menu symbolizowane ikoną potocznie zwaną "hamburgerem", w praktyce będącą trzema poziomymi kreskami, było popularne w kilku ostatnich latach. Praktyka jednak pokazała, że nie wszyscy internauci rozumieli znaczenie tej ikony, i czasem, nie znalazłszy podstawowego elementu nawigacji, jakim jest menu, zniechęceni opuszczali stronę. Od podstrony dzieliły ich ponadto aż dwa kliknięcia.
Jako że menu jest elementem nie do przecenienia, webdesignerzy będą sięgać po tzw. pływające menu. Czyli takie, które przesuwa się wraz ze scrollowaniem strony, dzięki czemu odwiedzający zawsze ma je na widoku i w każdej chwili może z niego skorzystać. Ukryte menu najlepiej sprawdza się na urządzeniach mobilnych.
W stronę prostoty
Bo to prostota, a nie udziwnienia najlepiej trafiają do odbiorcy. Nowe strony powstają często już w zgodzie z tym trendem, ale stare warto przeanalizować pod kątem niepotrzebnych elementów i je usunąć. Obecność każdego elementu na stronie warto zweryfikować zadając pytanie, po co się ona tu znajduje. Jeśli znalezienie odpowiedzi na to pytanie jest trudne, element powinien jak najszybciej zniknąć ze strony.
Internauci dziś nie mają czasu na długie wędrówki po stronach. Każde udziwnienie może spowodować zniechęcenie i opuszczenie strony. Dlatego strony będą proste, nieprzeładowane, czytelne i mocno przemyślane.
Content wciąż najważniejszy
Do przeszłości odeszły strony przeładowane tekstami, ale twórcy tuż po tym popadli ze skrajności w skrajność: zaczęli tworzyć strony z minimalną ilością treści. Ten trend też nie był dobry – wszak to dzięki tekstom internauci trafiają na stronę. W 2018 roku strony twórcy stron WWW wygospodarują na teksty więcej miejsca, same teksty będą dużo częściej niż dotychczas odpowiednio optymalizowane pod SEO. Zwiększa się bowiem świadomość firm i prywatnych osób, jak ważna jest optymalizacja strony dla jej pozycji we wiodących wyszukiwarkach.
Content is king - mówił Bill Gates. I to się nie zmieni w 2018 roku. Bo choć jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów, to jednak roboty wyszukiwarek nie posiadają jeszcze umiejętności czytania obrazów, za to teksty jak najbardziej. Strony będą tworzone z uwzględnieniem zarówno potrzeb użytkowników, jak i optymalizowane pod określone frazy z myślą o pozycjonowaniu.
Obowiązkowa elastyczność
Strony responsywne, czyli dopasowujące się do różnych urządzeń mobilnych to już konieczność. W 2018 roku ogromna większość nowo tworzonych stron będzie właśnie taka: elastyczna i dobrze wyglądająca na smartfonach i tabletach. Nic dziwnego, bowiem już w 2016 roku ogólna liczba wyświetleń stron WWW na urządzeniach mobilnych przekroczyła łączną liczbę wyświetleń na komputerach stacjonarnych i laptopach (dane za raportem mobileclick.pl).
Użytkownicy mobilni to ogromny rynek. Nie można sobie pozwolić na wyświetlanie im strony nieczytelnej na ich urządzeniach, gdyż grozi to ich odpłynięciem do konkurencji.
Kolory? Odważne!
Po kolorowych pierwszych latach XXI wieku, gdzie strony krzyczały czerwienią i żółcią, przyszedł czas na uspokojenie. Zaczęła dominować stonowana i zachowawcza kolorystyka, zgodna z psychologią kolorów. Ale powoli designerzy sięgają po odważniejsze rozwiązania.
Nawet na minimalistycznych stronach można użyć kolorów, które ożywią całość. Webdesignerzy od kilku miesięcy nie boją się sięgać po mocno nasycone kolory, które przełamują skromność minimalistycznych stron i w ciekawy sposób je urozmaicają. Zresztą królujące szarości, biele i czernie znakomicie wyglądają przełamane mocnym, kolorystycznym akcentem. Nasycone kolory można wykorzystać do zwrócenia uwagi czytelnika na najważniejsze elementy strony.
Nie uważamy, że rok 2018 przyniesie absolutną rewolucję w wyglądzie stron internetowych. Dobre trendy, jak minimalizm, prostota i czytelność, wciąż będą się utrzymywać. Zweryfikowane zostaną trendy niepewne, jak wideo na stronach. Będziemy mieli ponadto do czynienia z ciekawszymi kolorystycznie stronami i nowościami typu kinografiki. Czym jeszcze zaskoczą webdesignerzy? Czekamy z niecierpliwością. Sami też dołożymy cegiełkę do nowości – zawsze staramy się, aby witryny tworzone przez Oxido wyróżniały się pozytywnie na tle konkurencji!