Mysza

Strona przyjazna klientom – 8 elementów, które sprawią, że będą chcieli wrócić

Czasy, kiedy strona-wizytówka wystarczała, aby prowadzić efektywny biznes, odeszły do przeszłości. Dziś strona nie tylko prezentuje działalność firmy, ale także na siebie pracuje – poszczególne elementy mogą przełożyć się na wzrost zainteresowania usługami i lepszą sprzedaż. Jakie cechy powinna mieć?

 

Jednym z najważniejszych filarów działalności firmy jest strona internetowa. To "pracownik" zatrudniony na 24 godziny na dobę, który pracuje nawet wtedy, kiedy Ty i Twój zespół śpicie. Nie ma na niej miejsca na elementy nieprzemyślane. Zaprojektuj ją tak, aby Klienci mogli ją zapamiętać i chcieli na nią wrócić.

Pamiętaj, zarówno Ty, jak i Twój Klient, macie interes. Klient chce kupić przedmiot lub usługę; Ty chcesz sprzedać i zyskać. Zatem:

Wzywaj do działania

Strona przyjazna klientom prowadzi ich za rękę. To nie żart – ludzie mają mało czasu na przeszukiwanie Twojej witryny, by znaleźć informacje. Zamiast tego spróbuj wyobrazić sobie, co przeciętny klient, który zapoznał się z treścią konkretnej podstrony, może chcieć teraz zrobić.

Skontaktować się z Tobą? Należy więc umieścić przycisk „Napisz do nas”. Zamówić ekipę od bezpłatnego pomiaru? Nie może więc zabraknąć przycisku „Umów się na bezpłatny pomiar”. Przeczytać więcej informacji na blogu? Wówczas przyda się przycisk: „Przeczytaj więcej na naszym blogu”. Bądź zawsze o krok przed Klientem – to dużo lepszy sposób na zbudowanie zaufania do firmy, niż nachalny marketing. Zawsze wzywaj do działania!

Proponuj kontakt

Decyzja o skontaktowaniu się z Tobą może zapaść w każdej chwili. Ale klient może być zbyt zajęty, żeby szukać namiarów na Twoją firmę w menu, coś go może rozproszyć, coś zdenerwować lub zniechęcić. Dlatego spraw, aby czas od zapadnięcia decyzji do zainicjowania kontaktu był jak najkrótszy.

Propozycję kontaktu umieść na każdej podstronie. Może mieć ona formę linku "wyślij zapytanie", numeru telefonu lub odnośnika do formularza kontaktowego.

Zadbaj o menu

Menu to kompas Twojej strony. Niech będzie maksymalnie proste. Jeśli to możliwe, zrezygnuj z wielopoziomowego menu – takie menu są niewygodne, a przypadkowe przesunięcie kursora myszy poza jego obszar może spowodować utratę widoku i konieczność szukania od początku. To idealny sposób na zniechęcenie klienta.

Spraw, aby menu odzwierciedlało działania użytkownika. Pomoże tu zastosowanie formatowania, które ułatwi użytkownikowi zorientowanie się, w którym miejscu strony się znajduje.

Przemyśl także jego układ: pamiętaj, że oprócz poziomego i pionowego jest jeszcze menu typu hamburger – czyli schowane menu, które otwiera się dopiero po naciśnięciu na nie. Świetne dla stron responsywnych! 

Architektura informacji – sztuka efektywnego rozplanowania

Za odbiór Twojej strony jako przyjaznej, intuicyjnej i dobrze zorganizowanej odpowiada dobra architektura informacji. Zastanawiając się nad rozplanowaniem, zawsze należy mieć na uwadze perspektywę odbiorcy-klienta.

Dobra architektura informacji ma pozwalać odbiorcy znaleźć w jak najkrótszym czasie poszukiwane informacje; prowadzić go do wykonania konkretnych działań; sprawiać, że użytkownik opuści stronę w pełni usatysfakcjonowany i w przyszłości będzie skłonny do powrotu. Należy też pamiętać, że użytkownicy nie zawsze trafiając na Twoją witryną, znajdą się na stronie głównej. Szukając w wyszukiwarce mogą trafić na którąś z podstron – to ważne, aby zawsze łatwo mogli przejść na stronę główną.

Punktem wyjścia do najlepszego rozplanowania jest jasne określenie celu witryny. Jeśli ma ona przekształcić odwiedzającego w klienta, trzeba zadbać o elementy, które dają mu pełnię wiedzy o usługach i produktach oraz przekonać go, że to właśnie u Ciebie otrzyma to, czego potrzebuje. Nie można kazać mu się domyślać, że tak jest – trzeba mu to udowodnić także odpowiednią architekturą. 

Teksty – krótkie i łatwe do skanowania

Dobre teksty nie znaczy długie. Odeszły do przeszłości czasy przeładowanych tekstami stron internetowych. Dziś już wiemy, że internauci nie czytają, a skanują tekst. Jeśli zauważą to, czego szukają – zostaną na dłużej i w razie konieczności wrócą. Dlatego naczelną zasadą tworzenia tekstów na stronę powinna być łatwość ich skanowania.

Jeśli teksty na Twojej stronie są za długie, szanse, że klient zauważy to, czego szuka, maleją. Dlatego przy ich tworzeniu stosuj zasadę minimum słów, maksimum treści. Pamiętaj też o odpowiednim formatowaniu. Aby przełamać jednolitość tekstów, używaj nagłówków, punktów, list i innych elementów, które ułatwią czytanie i pozwolą lepiej orientować się na stronie. 

Projektuj zgodnie z eyetrackingiem

W 2006 roku przeprowadzono obserwację ruchu gałek ocznych osoby, która patrzy na stronę internetową. Wyniki tego badania dowiodły, że większość internautów bardzo podobnie patrzy na strony: najpierw na górę, później nieco niżej, a na końcu na bok. Ten ruch oczu układa się w literę F.

Twoja strona powinna być zaprojektowana zgodnie z tą zasadą – najważniejsze elementy niech będą umieszczone tam, gdzie klient spojrzy w pierwszej kolejności. Dzięki temu uniknie błądzenia, Ty zaś zyskasz szansę na przekonanie go, że masz to, czego potrzebuje.

Nie każ czekać

Zadbaj, aby strona ładowała się jak najszybciej. W tym celu warto m.in. przeprowadzić weryfikację kodu, zoptymalizować grafiki, zadbać o wydajny serwer. Jeśli nie wiesz, co powoduje problem z wydajnością strony, skorzystaj z narzędzia przygotowanego przez Google – zmierzy ono czas jej ładowana i podpowie, które obszary warto poprawić.

Pamiętaj, że klienci są niecierpliwi i nie lubią czekać. Każdy problem z wydajnością strony przełoży się na nieodwracalny odpływ klientów. Amazon już dawno udowodnił, że każde 100 ms opóźnienia w ładowaniu strony powoduje spadek sprzedaży o 1 proc. Google w 2010 roku ogłosiło, że wolniej ładujące się strony uzyskują gorsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Ranga optymalizacji strony pod kątem szybkości ładowania ma zatem znaczenie nie do przecenienia.

Zadbaj o użytkowników mobilnych

Wejść do internetu z urządzeń innych niż desktopy przybywa (aż 46 proc. połączeń z globalną siecią pochodzi z telefonów komórkowych!). Twoi klienci również używają tabletów czy smartfonów, aby poszukiwać tego, czego potrzebują. Dlatego zadbanie o elastyczność strony to priorytet. Dzięki technologii responsive web design strona może dopasowywać się do dowolnego urządzenia, z którego jest przeglądana i zachowywać przy tym czytelność i pełnię funkcjonalności.

Jeśli użytkownik spotka się z utrudnieniami wynikającymi z niedopasowania witryny do urządzenia, którego używa, zniechęci się i poszuka firmy, której strona jest dopasowana (czy Twoja obecna witryna jest przystosowana do urządzeń mobilnych, możesz sprawdzić za pomocą prostej aplikacji od Google).

 

Najlepsze wrażenia z użytkowania witryn płyną z ich intuicyjności i przejrzystości. Czasem mniej znaczy więcej, dlatego w projektowaniu witryny zawsze trzeba pilnować, aby forma nie przerosła treści. Jeśli pojawiają się wątpliwości - pamiętaj, prostota jest najlepszym kierunkiem!