Mysza

Co decyduje o funkcjonalności strony WWW?

Często słyszy się, że strona WWW powinna być funkcjonalna. Jednak jakie elementy za to odpowiadają?

Funkcjonalność na stronie internetowej – co to jest?

Łatwa w nawigacji, prosta w obsłudze, intuicyjna w poruszaniu – to główne wyznaczniki funkcjonalności strony internetowej. Jeśli strona jest funkcjonalna, to każdy, kto na nią wejdzie, bez problemu trafia w odpowiednie, poszukiwane przez siebie miejsce i nie zajmuje mu to więcej czasu, niż kilka minut.

Funkcjonalna strona internetowa powinna być wyposażona w elementy, które sprawią, że bez problemu odnajdziemy na niej poszukiwane informacje. Ważne jest też, aby strukturalnie była podobna do tego, co internauci znają i lubią – powtarzalność elementów daje poczucie bezpieczeństwa i bez problemu pozwala odnaleźć się na stronie internetowej.

Elementy odpowiedzialne za funkcjonalność strony internetowej

Stałe, powtarzalne, nawiązujące do tego, co internauci już znają – tak można by najogólniej określić te elementy, dzięki którym każdy internauta, który wejdzie na stronę internetową, będzie czuł się jak u siebie w domu. 

  • logo firmy na każdej stronie – umieszczone w widocznym miejscu i będące jednocześnie linkiem do strony głównej. Pozwoli tym internautom, którzy poprzez wyszukiwarkę trafiają nie na stronę główną, lecz na podstronę, bez trudu znaleźć stronę główną i błyskawicznie zorientować się, na stronie jakiej firmy się znajdują;
  • krótki opis działalności – pod logo, może być nieco bardziej fantazyjnym, lecz bardzo krótkim tekstem, powinien dostarczać informacji o profilu działalności firmy;
  • wyróżnienie najważniejszych informacji – wg zasady, że im coś jest ważniejsze, tym napisane większą czcionką lub wyróżnione w inny sposób (pogrubione, umieszczone wyżej). Ważne, aby zachować w zaznaczaniu wagi informacji na stronie hierarchię;
  • wyróżnienie linków – internauta nie będzie tracił czasu na zastanawianie się, który element jest linkiem, a który nie, jeśli nie zostanie to odpowiednio zaznaczone, zignoruje;
  • konsekwentny podział strony na obszary funkcjonalne – każda podstrona powinna mieć taką samą strukturę: elementy informacyjne zgromadzone w jednym obszarze, cechy oferty w drugim, zalety w trzecim, stopka w czwartym etc. Kolejność również powinna być zachowana. Nie oznacza to jednak, że każda podstrona powinna być identyczna, zachowanie identycznej struktury pozwoli internautom błyskawicznie odnajdywać pożądane informacje;
  • znane i czytelne ikony – czasem warto jest postawić na elementy, które internauci od lat znają i które są dla nich czytelne. Są to np. ikona koszyka umożliwiająca przejście do koszyka z zakupami, ikona domku umożliwiająca przejście do strony głównej, ikona serduszka jako możliwość dodania elementu do ulubionych. Dzięki nim użytkownicy od razu wiedzą, jaka jest funkcja tych elementów i nie muszą się ich domyślać, strona zaś nabiera dla nich intuicyjności;
  • rezygnacja z rozpraszaczy – projektując stronę WWW i umieszczając na niej kolejne elementy, warto zadać sobie pytanie, jaka jest rola każdego z nich. Jeśli na choć jeden element nie ma dobrego wytłumaczenia, należy z niego zrezygnować. Czasem w szale twórczym projektanci umieszczają mnóstwo może i fajnych, ale niepotrzebnie odwracających od meritum strony uwagę, przez co rozpraszają odwiedzających i obniżają efektywność strony;
  • jasne i proste teksty – nawet jeśli nasz biznes jest bardzo wyszukany, można o nim mówić prostym językiem. To najlepsze, co można zrobić. Teksty na stronie powinny być maksymalnie proste, a wszystkie trudne pojęcia, których nie da się uniknąć, zdefiniowane;
  • wyszukiwarka – jeśli strona obfituje w treści (np. ma rozbudowany blog lub wiele stron z ofertą), warto ją wzbogacić o wyszukiwarkę. Wówczas bez problemu każdy znajdzie to, czego szuka;
  • elementy graficzne – niech podkreślają treści strony, powinny być dobrze zoptymalizowane i nie wydłużać czasu ładowania strony.

Strona WWW powinna być projektowana z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań odbiorcy. Główna trudność polega na tym, że wchodzący na stronę mogą mieć różne oczekiwania: znaleźć informacje o firmie, znaleźć konkretny produkt, przejrzeć ofertę, pobrać e-booka. Wszystkie te potrzeby muszą być przez projektanta przewidziane, pogodzone ze sobą i zrealizowane w postaci prostej i intuicyjnej w poruszaniu się strony.

Wielkie wizje i chęć wyróżnienia powinny być na drugim miejscu, za funkcjonalnością. Należy pamiętać o tym, że podstawowym celem strony zazwyczaj jest informowanie. Nie można pozwolić, aby miało mniejszy priorytet od nawet najbardziej widowiskowej grafiki. Z drugiej strony: nie można przeładowywać strony treściami (zwłaszcza strony głównej), gdyż odciągnie to uwagę użytkownika i spowoduje poczucie zagubienia. 

Jak sprawdzić funkcjonalność strony WWW?

W realizacji tego zadania można posłużyć się mniej lub bardziej zaawansowanymi technikami. Wśród nich są badania eyetrackingowe – zaawansowane badania obszarów, po których najczęściej wędruje wzrok użytkownika, a także badania clicktrackingowe, określające najczęściej klikane miejsca na stronie. Wyniki tych badań wiele mówią o użyteczności konkretnych elementów strony: określają, czy elementy graficzne przyciągają uwagę, a elementy klikalne są wykorzystywane odpowiednio często.

Jednak nie trzeba prowadzić zaawansowanych badań, aby dowiedzieć się, czy nasza strona WWW jest dostatecznie funkcjonalna. Samodzielna jej ocena jest zbyt subiektywna: znamy naszą witrynę i dlatego zazwyczaj wydaje nam się świetna i pozbawiona wad. Jednak dysponujemy ogólnie dostępnym narzędziem, aby ocenić, jak postrzegają ją użytkownicy. To Google Analytics.

Narzędzie to dostarczy nam bezcennych informacji na temat użyteczności strony WWW, a odnajdziemy je w danych o zachowaniach użytkowników. Badamy przede wszystkim współczynnik odrzuceń (bounce rate), ale też sposób korzystania z witryny (usability), współczynnik konwersji (conversion rate) i wiele innych parametrów. Sprawdzić warto odsetek nowych i powracających użytkowników, źródła ich pozyskiwania, ilość czasu spędzonego na stronie, konkretne zachowania. Warto! Google Analytics to darmowe statystyki, a kryje się w nich mnóstwo bezcennych danych!

 

Jeśli potrzebujecie funkcjonalnej strony, z której obsługą użytkownicy nie będą mieli najmniejszych problemów, Oxido jest do Waszej dyspozycji! :)