Mysza

Jak stworzyć perfekcyjne studium przypadku?

Jak zaprezentować Klientom z sukcesem wykonane projekty, uciekając przy tym od marketingowego bełkotu, który u większości ludzi zapala ostrzegawczą lampkę w głowie? Stosując studium przypadku!

Studium przypadku (ang. case study) to coraz chętniej stosowana metoda prezentacji projektów, pracy, dokonań. Jej mocną stroną jest możliwość zaprezentowania założonych celów, drogi wiodącej do ich realizacji oraz owoców pracy. Poprzez prezentację technik, omówienie pomysłów, zaprezentowanie „jak to działa” nadajemy procesowi twórczemu wiarygodności. To naprawdę świetny sposób na budowę renomy firmy i zaprezentowania jej od najbardziej profesjonalnej strony. Ukazuje bowiem zespół firmy jako ludzi celnie identyfikujących problem, świetnie dobierających rozwiązania i dumnych z rezultatów.

Wartość studium przypadku tkwi także w analogiach – merytoryczny opis już wykonanej pracy może nasunąć potencjalnemu klientowi skojarzenie z własnymi potrzebami i koniecznością ich realizacji.

Case study sprawdza się wszędzie tam, gdzie rozwiązania biznesowe są „szyte na miarę”. Pomysły już wykorzystane i opisane mogą być źródłem inspiracji – wykorzystać je można w innych projektach, uzyskując inne efekty. To prawdziwa fontanna pomysłów!

Perfekcyjne studium przypadku

Napisanie perfekcyjnego case study porównać można do gotowania dania idealnego. Trzeba sobie zadać pytanie, jak skomponować składniki, jak je zrównoważyć, jak dobrać przyprawy, by nie dominowały, lecz podkreślały całość. Jak usunąć to, co sztuczne, by zrobić miejsce naturalności i prawdzie smaku?

Jak zatem napisać tekst, który łączy w sobie profesjonalizm i merytoryczność; pobrzmiewają w nim nutki dumy, lecz podkreślają jedynie jego wymowę, nie dominują nad nią; tekst, który intryguje i uwodzi, nie jest nachalny i sztuczny?

Przemyśl i zbadaj

Bez tego powstanie tekst pełen ogólników, które nie będą miały żadnej siły oddziaływania na potencjalnych klientów, które nie nasuną żadnych nowych pomysłów, które będą tylko zapychaczami. Unikamy pustosłowia.

Opracuj strukturę

Najlepiej jeśli będzie mieściła się w ramach wyznaczanych przez punkty: „zadanie”, „zastosowane rozwiązanie”, „otrzymane rezultaty”.

Trzymaj się kompozycji

Każdy lubi jasny tok rozumowania – pamiętaj więc o „szkolnych” elementach, jak wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Jeśli na ten szablon naciągniesz fascynującą historię, dobierzesz poruszające wyobraźnię słowa, otrzymasz tekst o dużej sile rażenia.

Wstępem może stać się krótka prezentacja klienta oraz zarys pracy dla niego wykonanej. Dalsza część – rozwinięcie – to opis narzędzi użytych w pracy, zastosowanych pomysłów, rozwiązań oraz wyjaśnienie, dlaczego taki a nie inny ich dobór miał sens. Tu również można opisać problemy, jakie napotkano i sposoby na ich rozwiązanie. Perfekcyjne studium przypadku może być domknięte opisem profitów, jakie projekt przyniósł klientowi (oszczędność pieniędzy, usprawnienie pracy, produkcji etc.).

Postaw na zwięzłość

Nie piszemy epopei – zwłaszcza segment B2B ceni swój czas. Tekst studium przypadku przeznaczony dla sieci to jedynie 400-500 słów! I na tak ograniczonej przestrzeni można napisać wciągającą historię, epopeje zostawiamy dla druku.

Przekuj sukces klienta w sukces swojej firmy

Perfekcyjne studium przypadku to taki tekst, który sukces z opisywanego projektu potrafi rozszczepić – bez szkody dla którejkolwiek ze stron. Oznacza to, że tekst powinien być napisany tak, aby sukces projektu Twojego klienta był kojarzony z profesjonalizmem Twojej firmy

Udziel głosu zadowolonemu klientowi

Case study ożyje i stanie się bardziej wiarygodne, jeśli wpleciesz w jego tok prawdziwą wypowiedź Twojego klienta. Jeśli pozwolisz mu się wypowiedzieć, uzyskasz nowy – inny od Twojego – punkt widzenia. Co więcej, wiarygodnie brzmiąca wypowiedź pozwoli Twoim kolejnym klientom na utożsamienie się z nią. To działa znacznie lepiej, niż gdybyś samodzielnie miał przekonywać, że Twoja firma posiada rozwiązanie, które jest im potrzebne.

Najważniejsze jest rozwiązanie

Segment B2B jest zapracowany. Perfekcyjne studium przypadku musi to uwzględniać. Twoich biznesowych klientów raczej nie będzie obchodziła forma i fajerwerki. Interesować ich będzie rozwiązanie, które zaproponowała Twoja firma i korzyści, jakie odniósł Wasz klient w wyniku jego wdrożenia. To najważniejszy element i na nim należy się skupić. Dlatego case study to danie lekkostrawne i jako takie je serwujemy – lekki i prosty tekst.

Przyprawy

Wisienką na torcie może być streszczenie oddzielone wyraźnie od tekstu głównego (dla najbardziej zapracowanych) – najlepiej umieszczone po lewej stronie, całości mogą dopełniać wyróżnione cytaty, pogrubiona czcionka, kursywa. Te zabiegi skupią uwagę na kwestiach najistotniejszych. Oczywiście nie należy z nimi przesadzać – zbyt duża ich ilość zamaże ich sens i nie uzyskamy pożądanego efektu.

Dobrze napisane studium przypadku jest w stanie przekuć profity, jakie nasze rozwiązania przynoszą naszym klientom, w nasz wspólny sukces. Firma klienta współpracuje z profesjonalistami, my dostarczamy klientom najlepszych rozwiązań przynoszących wymierne i łatwe do opisania korzyści.

Nikt nie lubi pustosłowia i marketingowych przechwałek – studium przypadku to poważny tekst, który prezentuje potencjał naszej firmy, unikając wpadek. To część nowoczesnego biznesu i nowoczesnego marketingu wypróbowana z powodzeniem na Zachodzie, u nas nieśmiało raczkująca. Ale właśnie w niej tkwi przyszłość społeczeństwa rozwijającego się w kierunku innowacji – studia przypadków są bowiem tekstami inspirującymi.

W tym wszystkim nie można zapominać o najprostszej sprawie: jasnemu sformułowaniu, co po lekturze naszego studium przypadku powinien zrobić potencjalny klient. Tu z pomocą przyjdzie przycisk C2A (call to action - wezwanie do akcji), który pomoże klientowi podjąć decyzję!