Jak przekonać klienta do pozycjonowania?
25 maja 2018
W wielu firmach pozycjonowanie stron WWW schodzi na plan dalszy. Często wynika to z niewiedzy, jak istotna jest to część prowadzenia efektywnego biznesu. Jak przekonać klienta, że SEO jest niezbędne?
Często spotykamy się z sytuacją, kiedy klient uważa, że samo stworzenie strony WWW sprawi, że będzie on na szczycie top 10 wyników wyszukiwania. Nie zastanawia się on, w jaki sposób w to miejsce się trafia i utożsamia stworzenie witryny z obecnością w top 10.
Kiedy próbujemy wyjaśnić, że sama w sobie strona WWW to dopiero połowa sukcesu, spotykamy się z powątpiewaniem. Bo stronę w sieci powinien mieć każdy, kto prowadzi biznes i jest to wiedza powszechna, pozycjonowanie jednak nie jest terminem ogólnie znanym. Jak zatem przekonać klienta, że jego biznes potrzebuje szeregu działań, dzięki którym jego biznes zostanie znaleziony przez potencjalnych klientów?
Argument 1 – strona internetowa to nie wszystko
Jeśli w ogóle znaleźliśmy się w sytuacji, kiedy klienta do pozycjonowania należy przekonywać, oznacza to, że należy on do grona tych, którzy uważają, że strona internetowa automatycznie wyświetla się na 1 miejscu w rankingu Googli i innych wyszukiwarek.
Należy dobitnie wyjaśnić klientowi, że nic bardziej mylnego, a strony, które widzi on po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę, znalazły się tam, ponieważ poświęcono na to wiele czasu, energii, a także pieniędzy. Przy czym im bardziej konkurencyjna branża, tym więcej.
Argument 2 – konkurencja też pozycjonuje
Warto zapytać klienta, kto jest jego konkurencją na podstawie Googli. Na 99% odpowie na to pytanie bez problemu. Będzie to firma, która z pewnością wyróżnia się na tle konkurencji, również działaniami SEO. Warto na przykładzie tej firmy pokazać klientowi, co konkurencja zrobiła, aby dostać się do top 3 Googli.
Może to być blog z regularnie zamieszczanymi wpisami, mogą to być artykuły eksperckie umieszczane na branżowych portalach wraz z linkiem, może to być także marketing szeptany na forach. Warto przeanalizować linki przychodzące do tej strony – powinniśmy zauważyć więcej działań. Każde zauważone działanie jest argumentem dla klienta, który powinien mobilizować go do podjęcia podobnych działań, o ile chce, aby jego biznes zajmował w wynikach wyszukiwania istotne miejsce.
Argument 3 – korzyści będzie wiele
Nic tak nie działa na klienta, jak przedstawienie korzyści z proponowanych mu działań. I choć efektów pozycjonowania nigdy do końca przewidzieć się nie da, warto skupić się na przedstawieniu korzyści, jakie przynieść może pozycjonowanie.
A tych jest wiele: wzrośnie liczba użytkowników odwiedzających stronę, a tym samym potencjalnych klientów; wzrośnie świadomość marki – jej istnienia, wartości i oferty; nastąpi rozwój całej firmy; wzrośnie zaufanie klientów do marki.
To oczywiście tylko niektóre, uniwersalne korzyści. Warto rozważyć inne przez pryzmat branży, do której należy firma klienta.
Argument 4 – korzyści będą wymierne
Klient ma szansę przekonać się, że pozycjonowanie jest mu niezbędne, jeśli korzyści, które obiecamy, będą wymierne. Zatem zamiast mówić o pierwszym miejscu w Googlach, lepiej powiedzieć o konkretnym dochodzie, który może zostać osiągnięty dzięki większej liczbie wejść na stronę. Zamiast mówić o użytkownikach, warto mówić o potencjalnych klientach.
Można także obliczyć ROI, czyli zwrot z inwestycji. Zysk jest równy różnicy między wydatkami a przychodami. Na etapie rozmów będzie to mocno szacunkowe, niemniej jednak warto obliczenia przeprowadzić, aby dać klientowi jako taki ogląd przewidywanych zysków.
Argument 5 – referencje mówią same za siebie
Warto przedstawić klientowi referencje od tych, dla których już wykonaliśmy usługi SEO. Ważne, aby były w nich konkrety: liczby i efekty działań. To bardzo mocny argument: klient poczuje się pewniej, kiedy zobaczy, że ktoś z naszych usług już skorzystał, do jego wyobraźni przemówią konkrety podpisane przez zewnętrzne firmy. Łatwo wówczas o utożsamienie i rozpalenie wiary, że tak samo, a nawet lepiej może być w jego biznesie.
Argument 6 – zerknij na moją stronę
Mówi się, że szewc bez butów chodzi, niemniej jednak nas to powiedzenie dotyczyć absolutnie nie może. Strona naszej firmy powinna być naszą wizytówką, a przy okazji zbiorem wiedzy, do której potencjalny klient może w każdej chwili sięgnąć, aby zaznajomić się chociażby z podstawowymi terminami dotyczącymi SEO.
Strona WWW to świetne miejsce na wspomniane wyżej referencje, ale także np. case studies. Studia przypadków odsłaniają kulisy działań, które przełożyły się na godne pochwalenia się wyniki u innych klientów. Dostarczają informacji i wiedzy o mechanizmach działań. Na stronie WWW warto zamieścić także blog i regularnie publikować na nim informacje z branży SEO. Jeszcze lepiej, jeśli na stronie znajdą się materiały do pobrania: ebooki, infografiki, raporty. To wszystko zbuduje pewność, że znamy się na rzeczy i warto nam zaufać!
Przekonanie do faktu, że pozycjonowanie jest koniecznością, zwłaszcza w przypadku stron, które właśnie zadebiutowały w sieci, stanowi w wielu przypadkach pewne wyzwanie. Klienci są gotowi ponieść koszty stworzenia, utrzymania i rozwoju strony swojego biznesu; trudno im jednak zrozumieć, że klienci na nią dotrą tylko wtedy, kiedy podjęty zostanie szereg działań ku temu zmierzający.
Nie warto się jednak poddawać. Działania pozycjonujące i optymalizacyjne (zgodne chociażby z wytycznymi Googli) służą nam wszystkim: internet zapełnia się stronami o wartościowej treści, rzeczywiście dopasowanymi do zapytań użytkowników.