Mysza

Błędy SEO popełniane przez webmasterów przy tworzeniu stron WWW

SEO, to obszar czasem traktowany po macoszemu. Skutkuje to popełnianiem błędów, przez które strona nie wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania.  Jakie to błędy?

Istnieje powszechna świadomość, że w dzisiejszych czasach stronę WWW należy mieć. Zwłaszcza, jeśli prowadzi się biznes. Świadomość, że potrzeba wielu konkretnych działań, aby strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania dla danych fraz, jest dużo mniejsza. Ludzie bez problemu wydają pieniądze na stronę, z dużymi oporami jednak na SEO. Wydaje im się bowiem, że strona sama w sobie powinna się wyświetlać wysoko. Nic bardziej mylnego! 

Zrobienie strony nie oznacza, że ona automatycznie będzie się ona wyświetlać wysoko. Potrzeba wiedzy i odpowiednich działań, aby zaprowadzić ją na szczyt top 10 wyszukiwarek. Jednak czasem już na poziomie projektowania zdarzają się błędy. Które z nich najczęściej?

1. Linki prowadzące donikąd

Linki umieszczane na stronie (zarówno te w menu, jak i te w treści), muszą prowadzić do konkretnych treści. To ważne z punktu widzenia użytkowników: jedną z najbardziej frustrujących sytuacji jest trafienie w link, który wyświetla błąd 404, czyli brak strony. Jest to jednak ważne także z punktu widzenia robotów wyszukiwarek – linki dla nich stanowią swoistą mapę, po której się poruszają. Jeśli trafią na pusty link, strona zaczyna się źle indeksować.

Jakie jest na to lekarstwo? Wystarczy przeklikać stronę i sprawdzić, czy wszystkie odnośniki są właściwie podlinkowane. Można też proces ten zautomatyzować i użyć jednego z kilku narzędzi do znajdowania niedziałających linków, np. Link Checker, W3C Link Checker czy Google Webmaster Tool.

2. Obrazki zamiast tekstu

Wciąż jeszcze zdarza się, że webmaster dostaje od właściciela strony np. ofertę firmy czy menu restauracji jako plik o rozszerzeniu .pdf, lub co gorsza – .jpg. I często spiesząc się, wrzuca taki plik na serwer. Użytkownik przeczyta i znajdzie informacje, o które mu chodziło. Ale roboty wyszukiwarkowe nie. Co prawda coraz lepiej radzą sobie z PDF-ami, niemniej jednak JPG-i to dla nich wciąż nieczytelny format.

Dlatego jeśli chcemy, aby treść strony była w pełni i poprawnie zaindeksowana, a użytkownicy mieli szansę trafić na stronę w odpowiedzi na swoje pytanie, konieczne jest umieszczanie wszelkich treści jako tekst. Inaczej strona będzie wyglądać poprawnie, lecz dla robotów wyszukiwarkowych będzie zagadką, która doprowadzi do całkowitego braku ruchu na stronie.

3. Nieadekwatny tytuł (title) i opis strony (description)

Tytuł i opis strony są bardzo ważnymi jej elementami. Często jednak webmasterzy właściwy ich dobór zostawiają osobie, która potencjalnie zajmie się SEO – nic dziwnego, nie wchodzi to w zakres ich kompetencji. Nierzadko jednak dochodzi do sytuacji, w której SEO zostaje zaniedbane, a tytuł i opis pozostają w wersji roboczej. Działa to na niekorzyść strony, ponieważ elementy te przyciągają użytkowników.

Co więcej, sam tytuł jest czynnikiem rankingowym, powinien być odpowiednio sformułowany, gdyż roboty wyszukiwarkowe biorą go pod uwagę przy ustalaniu miejsc w wynikach wyszukiwania. Opis natomiast przyciąga internautów, a jeśli użyto w nim frazy kluczowej, którą wpisał w wyszukiwarkę użytkownik, zostanie ona podświetlona.

4. Kilka adresów strony głównej

Czasem zdarza się, że strona główna dostępna jest pod wieloma adresami (xyz.pl, www.xyz.pl, xyz.pl/index.php, xyz.pl/index.html i in.). Powoduje to jeden z największych problemów SEO – mianowicie duplikację treści. Wyszukiwarka Google jest wyjątkowo wyczulona na tę kwestię i mocno obniża wyniki w rankingu stronom, na których roboty wykryją zduplikowaną treść. 

Dotyczy to zarówno witryn, na których zduplikowano tylko fragmenty treści, jak i tych, które mają powtórzoną całą treść, przy czym te drugie spadają w rankingach dość boleśnie. Jeśli strona główna posiada więcej adresów, należy wybrać ten, który będzie kanoniczny, a na reszcie ustawić przekierowania 301. Warto też sięgnąć do Google Webdeveloper Tools – tu z kolei można wskazać, który adres jest preferowany.

5. Brak wersji dostosowanej do urządzeń mobilnych

Inżynierowie z Googli zdają sobie sprawę z dynamicznego rozwoju rynku mobile: coraz więcej wejść na strony internetowe odbywa się poprzez urządzenia mobilne. Dbając o potrzeby tych, którzy korzystają z internetu za pomocą smartfonów, tabletów i laptopów, Google zwracają baczną uwagę, czy dana witryna jest dostosowana do ich potrzeb. Sprawdzić to można na stronie specjalnego testu RWD przygotowanego przez Google.

Jeśli na urządzeniach mobilnych elementy strony stają się nieczytelne, strona traci swoje funkcje, przestaje działać, wówczas zostanie obniżona jej pozycja w rankingu. Dlatego tak ważne jest podejście, w którym strona tworzona jest z uwzględnieniem potrzeb użytkowników mobilnych – ich liczba wkrótce może przekroczyć liczbę użytkowników desktopów!

6. Nieprzyjazne linki

Linki powinny być jak najprostsze, one także są wskazówką dla użytkownika, w której części serwisu się znajduje. Zatem niedopuszczalna jest postać linków: /xyz.php?id=2&item=80&session=1008. Link taki nie mówi użytkownikowi (i robotom) kompletnie nic o miejscu, do którego kieruje. Link w nazwie powinien mieć nazwę strony lub podstrony, a jego postać powinna wyglądać np.: xyz.pl/kontakt lub xyz.pl/aktualnosci/nowy-produkt-w-ofercie.

Linki takie nie tylko są przyjaźniejsze dla użytkownika, ale dzięki nim strona jest dużo szybciej i efektywniej indeksowana przez roboty wyszukiwarek.

7. Ukrycie strony przed robotami wyszukiwarek

Aż trudno w to uwierzyć, ale wcale nie tak rzadko zdarza się, że webmasterzy zapominają o odblokowaniu strony dla robotów wyszukiwarkowych. Wówczas w kodzie witryny znaleźć można polecenie. Zabrania ono robotom umieszczania strony w indeksach, co sprawia, że na witrynę można wejść tylko po wpisaniu w przeglądarkę jej adresu. W wyszukiwarce nie pojawi się ona nawet jeśli wpiszemy hasło idealnie z nią powiązane.

Aby takim pomyłkom przeciwdziałać, zawsze trzeba sprawdzić, czy w kodzie mamy "zaproszenie" dla robotów wyszukiwarek. Wygląda ono następująco:.

 

Nie będziemy przekonywać, jak ważne jest wyznaczenie strategii SEO i konsekwentne jej realizowanie. Ale już na etapie tworzenia stron powinno się przeciwdziałać prostym błędom, które później mogą się odbić na funkcjonowaniu strony w sposób negatywny!