Mysza

Błędy na stronach e-commerce, które szkodzą sprzedaży

Na sukces w e-commerce składa się wiele czynników. Część z nich tkwi po stronie projektu strony WWW. Na co zwrócić uwagę, aby w jej projektowaniu nie popełnić błędów, które mogą utrudnić sprzedaż?

Są e-sklepy, którym sprzedaż idzie znakomicie i takie, które przyciągają tylko nielicznych klientów. Oczywiście powodów tego może być wiele, niemniej jednak niektóre mogą tkwić w błędach popełnionych już na etapie projektowania strony www sklepu on-line. W e-handlu kluczową rolę odgrywa właśnie strona, poprzez którą odbywa się sprzedaż. Każdy jej element powinien być dokładnie przemyślany i przetestowanym pod względem funkcjonalności. Najmniejszy błąd w tym zakresie kosztować może utratę klientów, a na to żaden internetowy biznes nie może sobie pozwolić. Jakich błędów należy unikać?

 1. Zakupy tylko po zarejestrowaniu się

To jeden z najczęściej spotykanych błędów w sklepach internetowych. Internauci mają dosyć zakładania setek kont, a zmuszanie ich do założenia kolejnego może być strzałem w stopę.

Oczywiście można próbować przekonać ich, jak wiele korzyści daje założenie konta, lecz przekonuje ich do tego każdy. Lepszym pomysłem jest po prostu pozwolić internautom dokonać zakupu bez rejestracji, wymagając tylko jednorazowego podania danych do realizacji zamówienia. Oczywiście opcja założenia konta również powinna być dostępna.

2. Wieloetapowy proces zakupowy

Kroki, które musi przejść kupujący, aby dokonać zakupu, nie mogą ciągnąć się w nieskończoność. Dane, potwierdzenia zapoznania się z treściami, regulaminy, polityki, warunki zwrotów, dostawy, płatności, upewnienia się, kolejne potwierdzenia – to może być strzał w stopę.

Idealną sytuacją jest, jeśli wszystkie dane potrzebne do realizacji zamówienia można wpisać na jednej stronie. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Można zatem zrobić oś z wyszczególnieniem etapów realizacji, dzięki której użytkownik będzie wiedział, na którym etapie się znajduje i ile jeszcze zostało do końca.

3. Ograniczony wybór opcji dostawy i płatności

Jeśli zaproponujemy możliwość wysyłki tylko np. za pośrednictwem Poczty Polskiej oraz płatność tylko tradycyjnym przelewem, może się okazać, że klienci odpłynęli do konkurencji, która udostępniła wiele rodzajów płatności i dostaw.

Udostępnienie płatności internetowych wymaga więcej pracy, ale to obecnie standard. Zapłata przelewem internetowym jest szybka i wygodna. To samo dotyczy przesyłek kurierskich – klienci muszą mieć wybór nie tylko jeśli chodzi o sposoby dostawy, ale także w kwestii ich ceny.

4. Niedbałe opisy produktów lub ich brak

Część właścicieli e-sklepów lekceważy siłę opisów produktów. Pobierają sztampowe opisy ze stron producentów, nie tylko zniechęcając klientów, ale narażając się także na duplikację treści karaną niższymi pozycjami przez Google. Tymczasem zainwestowanie w stworzenie unikalnych i ciekawych opisów produktów zwrócić się po wielokroć.

Słowa mają dużą moc, wystarczy wykorzystać ich siłę do sprzedaży produktów. Warto do tego zadania zatrudnić profesjonalnego copywritera specjalizującego się w webwritingu, czyli pisaniu dla internetu. 

Opisy produktów nie mogą zawierać treści jedynie marketingowych. Powinny znaleźć się w nich informacje o parametrach produktu, kolorach, wersjach, mocnych stronach i ich przełożeniu na codzienne użytkowanie.

Brak opisów produktów jest kompletnie niedopuszczalny!

5. Brak możliwości skomentowania produktu

Komentarze dają użytkownikom pewne poczucie bezpieczeństwa, a opinie o produktach są źródłem wielu decyzji zakupowych. Umożliwienie komentowania wymaga pewnej odwagi, ale zwraca się z nawiązką. Nawet jeśli zdarzą się negatywne komentarze, można to wykorzystać do pokazania firmy jako odpowiedzialnej i traktującej poważnie klientów i ich oczekiwania. W odpowiedzi udzielonej przez firmę zawrzeć można całą filozofię sklepu.

Opinie o sklepie i produktach (także negatywne) i tak pojawią się gdzieś w sieci, a wszyscy nimi zainteresowani bez trudu do nich dotrą. Nie ma przed tym ucieczki. Dlatego zawsze warto umożliwić zamieszczanie komentarzy przez użytkowników i wykorzystać je do pokazania firmy od jak najlepszej strony.

6. Brak przycisków mediów społecznościowych

Ludzie chętnie dzielą się informacjami o sklepach i produktach w mediach społecznościowych. Każde udostępnienie linku do produktu, aktualności zamieszczonej na stronie sklepu czy jakiejkolwiek innej treści rozszerza grono potencjalnych klientów sklepu.

Powinno się jak najbardziej ułatwić internautom dzielenie się treściami ze sklepu. Przydają się tu przyciski do mediów społecznościowych, takich jak lubię to czy +1 Googli. Powinny być umieszczone przy każdym produkcie.

7. Źle dobrane filtry produktów lub ich brak

Filtry produktów są bardzo ważnym narzędziem wspomagającym satysfakcjonujące zakupy. Często jednak brakuje ich na nieco bardziej rozbudowanych stronach lub są źle dobrane.

Filtry powinny odzwierciedlać cechy produktów, a tym samym umożliwiać wyszukanie produktów po tych właśnie cechach. Kolor, rozmiar, wymiary, waga, płeć, przeznaczenie – to tylko niektóre propozycje filtrów, które doprowadzą klienta do produktu, który w pełni odpowiada jego potrzebom. 

Aby stworzyć udany zestaw filtrów, warto dokładnie przeanalizować ofertę pod kątem cech produktów. Rezygnacja z filtrów może spowodować odpływ klientów.

8. Nieprzystosowanie strony do urządzeń mobilnych

Obecnie strona przyjazna urządzeniom mobilnym to absolutna konieczność. Każdy, kto lekceważy tę prawdę, szybko da się pokonać konkurencji. Fakt ten wynika z tego, że coraz więcej wejść do internetu odbywa się poprzez urządzenia przenośne: tablety, smartfony i laptopy. To właśnie osobom, których urządzenia mają inną rozdzielczość, powinno udostępnić się taką wersję strony, aby bez problemu mogły ją przeglądać, filtrować, używać wyszukiwarki, a przede wszystkim dokonywać zakupów.

Do dostosowania strony do urządzeń mobilnych można użyć wielu sposobów, my stawiamy na strony w technologii RWD (Responsive Web Design), które znakomicie dopasowują się do odpowiedniej rozdzielczości, dobrze wyglądają i zachowują wszystkie funkcje. Dzięki tej technologii robienie zakupów jest komfortowe i bezproblemowe nawet na smartfonach.

 

Strony e-commerce, których celem jest sprzedaż, powinny być maksymalnie przemyślane. Każdy drobny błąd może kosztować tu odpływ klientów. Poszukujecie firmy, która stworzy efektywną stronę e-commerce? Oxido jest do Waszej dyspozycji :)