Mysza

Tworzenie stron internetowych z myślą o konwersjach – Oxido wie, jak

Jednym z najczęściej wyznaczanych stronie celów jest zwiększanie konwersji. Jednak nie każda strona posiada cechy sprzyjające temu. Oxido wie, które elementy temu sprzyjają. Zapraszamy do lektury! 

Co to jest konwersja?

Konwersja zachodzi wtedy, kiedy osoba odwiedzająca wykona czynność, na której zależy właścicielowi strony internetowej. Innymi słowy – jest to zachowanie pożądane przez właściciela strony, przynoszące mu określoną korzyść.

Rodzajów konwersji jest tak wiele, jak celów istnienia strony www. Często jest nią sprzedaż – konwersja zatem zachodzi wtedy, kiedy użytkownik kliknie przycisk kup i nabędzie produkt w sklepie internetowym. Ale są też inne sytuacje, kiedy ona zachodzi. Zapisanie się na newsletter, wypełnienie ankiety, zadanie pytania poprzez formularz kontaktowy, rejestracja klienta na stronie, kliknięcie w reklamę, pobranie e-booka, a nawet wzrost ruchu na stronie – to tylko niektóre sytuacje, w których co prawda nie wystąpiła sprzedaż, a cel został osiągnięty. 

Każda strona powinna mieć zdefiniowaną konwersję, bo każda strona istnieje z jakiegoś powodu. Wyznaczenie konwersji i monitorowanie jej wskaźników pomaga mierzyć sukces strony. Pomaga także eliminować ruch pochodzący od osób, które trafiają na stronę, choć tak naprawdę nie są zainteresowane tym, co ona oferuje. Dzieje się tak, kiedy zostanie źle sformułowana strategia strony lub któryś z jej elementów – np. źle dobrane słowa kluczowe ściągają na stronę osoby, które nie znajdują tego, czego szukały. W rezultacie nie przeglądają kolejnych podstron i szybko wychodzą. W momencie określenia konwersji skupiamy się na dobraniu środków do jej stałego zwiększania i eliminujemy takie sytuacje.

Problemy z konwersją

Istnieje szereg czynników, które sprawiają, że nawet dobrze zaprojektowana strona ma bardzo niski wskaźnik konwersji (ten oblicza się dzieląc liczbę użytkowników przez liczbę konwersji i mnożąc przez 100%). Zidentyfikowanie ich na istniejącej stronie internetowej jest pierwszym krokiem ku lepszym rezultatom i osiąganiu wyznaczonych celów. Często są to:

  • odległa pozycja strony w wyszukiwarce –  przez co użytkownicy mają problem z jej odnalezieniem,
  • błędy w SEO – źle wyznaczone słowa kluczowe, które ściągają osoby niezainteresowane ofertą strony,
  • błędy w projektowaniu strony – nieintuicyjna nawigacja, wielopoziomowość strony, brak przycisków C2A – utrudniają poruszanie po stronie i nie skłaniają do wykonywania pożądanych akcji,
  • konieczność rejestracji na stronie – dla wielu użytkowników zniechęcająca,
  • zniechęcający i niebudzący zaufania wygląd strony – błędy, literówki, przestarzała lub źle zoptymalizowana grafika przywodzą na myśli strony spamerskie,
  • długi czas ładowania strony – nikt nie lubi czekać,
  • nieprzystosowanie strony do potrzeb urządzeń mobilnych – użytkownik korzystający ze strony np. za pomocą smartfona napotyka problemy z poruszaniem się po niej i widocznością elementów, co go zniechęca i doprowadza do jej porzucenia.

To tylko niektóre z problemów, które mogą skutecznie obniżać wskaźnik konwersji na już istniejących stronach. Są to też błędy często popełniane przy projektowaniu nowych witryn, które po wdrożeniu nie realizują zakładanych celów, dlatego analiza tego stanu rzeczy powinna się rozpoczynać właśnie od sprawdzenia tych najprostszych spraw.

Jak projektować strony internetowe, aby sprzyjały konwersji? Recepta od Oxido

Lata doświadczeń w projektowaniu stron internetowych dla Klientów z różnych branż, o różnych wymaganiach i celach sprawiły, że udało nam się wyodrębnić zestaw dobrych praktyk, których wdrożenie gwarantuje sukces i wysokie wskaźniki konwersji.

Teksty, które działają

Teksty są istotnym składnikiem sukcesu strony. Dopasowane do charakteru strony i wyznaczonych jej celów będą prowadzić użytkownika do wykonania pożądanego działania. Aby jednak tak się stało, ważne jest logiczne ich rozplanowanie oraz opracowanie w taki sposób, aby spełniały swój cel. Nie mogą być za krótkie, ani za długie, ich styl musi być dopasowany do strony i jej targetu, ważna jest też zasada od ogółu do szczegółu.

Dlatego wymyślamy przyciągające oko nagłówki, zaciekawiamy pierwszymi zdaniami, a następnie prezentujemy całość tematyki. Aby nie znużyć odbiorców, teksty na stronach od Oxido płynnie łączą się z elementami graficznymi – oba te elementy stanowią dla siebie uzupełnienie. 

O tym, że teksty mogą budować zaufanie (które jest podstawą konwersji!) poczytacie w jednym z poprzednich tekstów na naszym blogu.

Stawiamy na design

Z punktu widzenia robotów wyszukiwarek, które indeksują treść strony i ustalają jej pozycje w wynikach wyszukiwania, najważniejsza jest treść. Ale dla ludzi jeden obraz to tysiące słów. Dlatego stawiamy na przyciągający oko design, który wspiera budowanie zaufania i relacji z użytkownikami strony.

Budujemy stronę tak, aby odpowiedź na pytanie: "czy podałbyś na tej stronie numer swojej karty kredytowej" zawsze brzmiała "tak". Żeby nie było wątpliwości, że należy do poważnej firmy o dobrych intencjach. Wówczas użytkownik nie ma syndromu ucieczki i chętniej wykona zamierzone przez właścicieli witryny czynności.

Skupiamy się na tym, aby droga użytkownika od wejścia na stronę do wykonania pożądanego działania była prosta, a sam design niejako prowadził go ku temu. 

Dane kontaktowe zawsze pod ręką

Jeśli strona ma cele sprzedażowe, wówczas w każdej chwili, niezależnie od tego, w którym miejscu na stronie użytkownik się znajduje, powinny być widoczne dane kontaktowe . Nie tylko adres e-mail, ale pełne dane, wraz z określonymi godzinami, w których można się kontaktować telefonicznie.

To niedopuszczalne, aby w przypadku jakichkolwiek wątpliwości potencjalny klient nie mógł znaleźć kontaktu. Taka sytuacja skutkuje utratą zaufania i wyjściem ze strony w trybie natychmiastowym. Konkurencja zapewne zadbała o ten szczegół.

Prosta i intuicyjna nawigacja

Unikamy budowania wielopoziomowych stron, ilekroć tylko jest to możliwe. Od strony głównej do podstrony użytkownika nie powinny dzielić więcej niż 2 kliknięcia. Struktura strony powinna być jak najmniej skomplikowana. Użytkownicy nie mają czasu na zastanawianie się, w którym miejscu witryny się znajdują. Weszli na nią w jakimś celu i chcą, aby ten cel był jak najszybciej zrealizowany.

Jeśli na drodze ku realizacji swojego celu napotkają jakieś przeszkody, np. niemożność szybkiego odnalezienia strony z danymi kontaktowymi, wyjdą ze strony i pójdą do konkurencji. Dlatego robimy wszystko, aby użytkownik w każdej chwili wiedział, w którym miejscu witryny się znajduje. Umieszczamy tzw. okruszki, czyli zestaw linków powrotnych prowadzących do strony głównej, dzięki którym użytkownik rozumie swoją lokalizację strony i wie, jak wrócić do strony głównej; umieszczamy dane kontaktowe w stopce każdej podstrony i dbamy o przyciski, które mówią, co dalej.

Jasne wezwanie do działania

Wydawać by się mogło, że użytkownik wie, co ma zrobić na naszej stronie. Nic jednak bardziej mylnego. Ludziom trzeba sformułować i przekazać wprost, co mają zrobić, na co spojrzeć, co kliknąć. Służą temu odpowiednio wyróżnione przyciski typu: "kliknij tutaj", "przejdź do strony", "zobacz produkt", "zapisz się na newsletter".

W Oxido rozumiemy wagę przycisków wzywających do działania. Dlatego przykładamy dużą wagę do zaprojektowania ich zgodnie z najlepszymi i najbardziej skutecznymi praktykami: dbamy o ich odpowiednie kolory, wielkość, odstępy od tekstu.

Więcej o wezwaniu do działania (C2A) przeczytacie w innym tekście na naszym blogu.

Testy to podstawa

Większość stron internetowych i całej ich zawartości powstaje pod wpływem intuicji. Tymczasem przeprowadzenie nawet bardzo prostych testów może obnażyć niedoskonałość takiego podejścia. Rozwiązania, które działają na jednej stronie, mogą okazać się kompletnie nietrafione na drugiej stronie. Doświadczenie pokazuje, że chociażby drobna zmiana w tekście (np. dodanie słowa tutaj do wezwania Kliknij) może przynieść wzrost liczby kliknięć nawet o kilkadziesiąt procent! 

To samo dotyczy układu elementów na stronie (czasem przeniesienie niektórych elementów z prawej strony na lewą powodowało niesamowity skok konwersji). Intuicja w takich przypadkach zachodzi, bo użytkownicy to żywi ludzie, działający pod wpływem różnych bodźców i emocji. Dlatego w jej miejsce wstawiamy statystyki i analizujemy.

Wnioski z analiz wdrażamy na stronę, dzięki czemu jest ona coraz bardziej skuteczna.

Skuteczna strategia SEO

Na nic prawidłowo zbudowana strona, świetnie wyróżnione elementy C2A, dane kontaktowe pod ręką, jeśli na stronę trafiać będą osoby, które nie są nią zainteresowane. Jak to sprawdzić? Z pomocą przychodzą statystyki np. Google Analytics.

Może być tak, że strategia Twojej strony zakłada, że użytkownik musi przejść z jednej strony na drugą, na której kliknie w dany przycisk i dokona konwersji. Jeśli tak jest, wówczas o kłopotach powie nam wskaźnik nazywany w Google Analytics współczynnikiem odrzuceń.

Wskazuje on odsetek wizyt, które skończyły się na jednej odsłonie (bez względu na to, ile czasu użytkownik spędził na danej stronie). Jeśli oznacza to, że użytkownicy nie wykonują tego, co powinni, warto zastanowić się nad kilkoma sprawami: przeanalizować zawartość strony pod kątem atrakcyjności dla użytkownika, sprawdzić czas ładowania witryny, przyjrzeć się nawigacji, a także zweryfikować dobór słów kluczowych (może są nietrafione, przez co użytkownik nie znajduje tego, czego szukał i dlatego wychodzi?).

Innym przypadkiem jest zły dobór słów kluczowych. Strategia content marketingowa każe tworzyć teksty zawierające konkretne słowa, lecz przyciągają one osoby nie zainteresowane tym, co oferujesz. Przykład? Proponujesz usługi deratyzacji, dezynsekcji i dezynfekcji w Poznaniu, a jednym ze słów kluczowych jest fraza "domowe sposoby na prusaki". Przyciąga ona na Twoją witrynę osoby, które nie poszukują profesjonalnej firmy, lecz sposobów pozbycia się uciążliwych insektów we własnym zakresie, w dodatku z całej Polski. Dlatego w statystykach Google Analytics zobaczysz dużą liczbę odwiedzin, lecz współczynnik odrzuceń będzie wskazywał, że zawartość strony nie jest satysfakcjonująca. 

Moc Google Analytics

Analizujemy – to istotna część naszej pracy. Jeśli pracujemy nad zwiększeniem wskaźnika konwersji, to dane dostarczane przez Google Analytics są bezcenne. Najważniejsze dla nas informacje zgromadzono w zakładce Konwersje. Korzystamy z raportu Wizualizacja ścieżek, aby zobaczyć, co powoduje, że np. klienci e-sklepów porzucają koszyk, badamy wielokanałowe ścieżki konwersji, przyglądamy się istotnym dla danych celów wskaźnikom.

Bez statystyk nie ma wzrostu konwersji. A nawet jeśli jest, to nie zidentyfikuje się źródeł sukcesu, przez co może się okazać, że był on chwilowy i nie do powtórzenia po zmianie czynników zewnętrznych. Statystyki dają też ogromne doświadczenie!

 

Oxido przez lata wypracowało cały zestaw sposobów, aby tworzone przez nas strony konwertowały. Zapraszamy na konsultacje – przedstawimy wiele możliwości, aby Wasz biznes był dochodowy, a strona napawała dumą, budowała wizerunek firmy, zaufanie klientów oraz przynosiła dochody!

Dodaj komentarz

Dodajesz odpowiedź do komentarza:

Twój komentarz zostanie opublikowany po zatwierdzeniu go przez moderatora. Dokładamy starań, by nastąpiło to najdalej następnego dnia roboczego. Więcej informacji w regulaminie.

Z góry dziękujemy za Twoją opinię!