Mysza

Najczęstsze błędy popełniane przy tworzeniu stron internetowych

Strony internetowe mogą być podstawą biznesu. Mogą w spektakularny sposób pomagać w osiąganiu celów, budować wizerunek firm, zaufanie i lojalność klientów. Mogą wiele, o ile przy ich tworzeniu nie zostaną popełnione błędy. Których koniecznie trzeba unikać? Zapraszamy do lektury!

Popełnienie kilku błędów na stronie internetowej może być bardzo kosztowne, może uszczuplić finanse i wywołać poczucie rozczarowania. Warto wiedzieć, jakich pułapek unikać, aby strona była efektywna i realizowała założone cele, a pieniądze przeznaczone na jej stworzenie szybko się zwróciły. Przedstawiamy zestawienie błędów, których jako agencja nauczyliśmy się unikać, i przed którymi bronimy naszych Klientów. Dzięki temu ich strony działają tak, jak powinny!

1. Ślepe podążanie za konkurencją

Rekonesans stron w danej branży jest konieczny, gorzej, jeśli zaczyna dążyć się do strony niemal identycznej, jak u konkurencji. Każda firma ma (a przynajmniej powinna mieć) osobną strategię, cele i założenia. Strona WWW powinna być ich odzwierciedleniem. Odwzorowywanie strony konkurencji, nie dość że jest plagiatem, to jest trochę jak wkładanie cudzych butów – po prostu mogą nie pasować. 

My w Oxido zawsze dla naszych Klientów szukamy ich własnych dróg w świecie internetu. Analiza konkurencji służy nam do proponowania nowych i twórczych rozwiązań dla ich biznesu. Ulepszamy pomysły konkurencji i wymyślamy nowe narzędzia i rozwiązania. Nie pozwalamy, aby wspólne rozmowy o kształcie strony WWW zniosły nas w stronę powielania utartych rozwiązań.

2. Słabe teksty na stronie

Design to jedno – dobry potrafi przyciągnąć oko, wzbudzić zaufanie i znakomicie wesprzeć cele strony internetowej. Czasem jednak Klienci nawet podświadomie tak skupiają się na wyglądzie swojej strony, że zapominają, jak ważne są profesjonalnie napisane teksty tworzące zawartość strony.

Z tekstami jest o tyle problem, że pisać umie każdy z nas – przecież każdy z nas pisał wypracowania w szkole i nawet dostawaliśmy za nie czwórki i piątki. Stąd czasem klienci do napisania tekstów próbują oddelegować kogoś ze swoich pracowników. To ogromny błąd. Stworzone przez osobę nieznającą się na sztuce copywritingu teksty bardzo często przypominają właśnie wypracowania. Są długie, nudne, pełne frazesów, nieprzystosowane do czytania w internecie, nie wpisujące się w założenia strony i cele biznesowe firmy. 

Dlatego Oxido zawsze proponuje usługi copywriterskie. Tylko współpraca copywritera, grafika i webdevelopera może dać odpowiednie rezultaty. Teksty są przygotowywane tak, aby oddziaływały na klientów, wzywały do akcji, aby były dopełnieniem designu. Są zawsze poprawne merytorycznie i językowo, zawierają słowa kluczowe odpowiednie dla wyszukiwarek.

3. Słabe materiały na stronie

Czasem można spotkać się z sytuacją, kiedy to Klient chce dostarczyć materiały na stronę (zdjęcia, filmy i in.). Jeśli dysponuje odpowiednim sprzętem do rejestracji i wiedzą o jego wykorzystaniu – nie mamy nic przeciwko. Czasem jednak materiały te nie wyglądają profesjonalnie. I umieszczone nawet na najlepiej zaprojektowanej stronie, sprawią, że będzie ona i tak wyglądać źle i nie wzbudzi zaufania wśród klientów.

Rekomendujemy wówczas korzystanie z naszych materiałów: zarówno tych tworzonych przez nas, jak i pobieranych z profesjonalnych baz zdjęć. Odpowiednio dobrane pod względem tematyki, kolorystyki, emocji, nastroju zdjęcia potrafią uczynić cuda. 

4. Brak nastawienia na częste aktualizacje

Jednym z najczęściej popełnianych przez Klientów błędów jest spoczęcie na laurach tuż po opublikowaniu strony internetowej. Przykład? W czasie tworzenia strony Klient życzy sobie sekcję z aktualnościami lub blog, lecz później brakuje mu czasu lub chęci, aby publikować nowe treści.

Czasy, kiedy wystarczyło opublikować prostą stronę-wizytówkę skończyły się dla firm bezpowrotnie. Obecnie strona musi żyć. Wymagają tego zarówno klienci, dla których brak nowych treści na stronie oznacza, że jest ona martwa, wymagają tego też wyszukiwarki. Nie jest żadną tajemnicą, że roboty wyszukiwarek znacznie częściej trafiają na strony często aktualizowane. Łatwiej i szybciej indeksują ich treści, wyświetlają je też wyżej w wynikach wyszukiwania.

Dlatego decydując się na stronę internetową trzeba brać pod uwagę konieczność jej aktualizacji, a także rozbudowy. Świat się zmienia, klienci muszą czuć, że firma za tymi zmianami nadąża.

5. Niejasna nawigacja

Nawigacja to jeden z najważniejszych elementów strony – jeśli nie będzie ona odpowiednio zaprojektowana, klienci się zniechęcą. Powinna być umieszczona w centralnym miejscu, tam, gdzie od razu pada wzrok. Ważne, aby odsyłała do wszystkich podstron i prezentowała je w sposób odzwierciedlający rzeczywistą hierarchię witryny.

Oxido zawsze doradza dodatkowe elementy, które ułatwiają nawigację po stronie. Są to np. okruszki – czyli umieszczana na każdej podstronie pełna ścieżka adresu, pod którym użytkownik się właśnie znajduje. Poszczególne części adresu stanowią linki – użytkownik w każdej chwili może wrócić do poprzedniej podstrony lub strony głównej. 

6. Słaba optymalizacja strony

I to pod każdym możliwym względem: czasu ładowania, liczby i wagi grafik, kodu, baz danych. Błędy i niedociągnięcia w tych obszarach zniechęcają odbiorców – jeśli strona ładuje się za długo, po prostu idą do konkurencji.

Bardzo źle wizerunkowo działa także niepoprawne formatowanie tekstu na stronie: bloki tekstu bez podziału na akapity, wyróżnień, brak nagłówków.

Ale słaba optymalizacja działa na niekorzyść strony także wtedy, gdy dotyczy porozumiewania z wyszukiwarkami. Zła hierarchia nagłówków, które w założeniu mają informować wyszukiwarkę, które z nich są ważne, a które trochę mniej; brak opisów meta, brak słów kluczowych, niezgodność ze standardami W3C, powielona treść, brak atrybutów "alt" obrazków – to wszystko sprawia, że strona nie osiąga wysokich pozycji, bo zniechęca – tym razem roboty wyszukiwarkowe.

7. Brak strategii SEO

Wspomnienie o tym jest konieczne, choć nie dotyczy to stricte tworzenia strony WWW. Jednakże strona, której w wyszukiwarce nie widać, praktycznie nie istnieje!

Wielu Klientów zapomina, że żeby strona trafiała do odbiorców, musi być na odpowiednio wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania dla kluczowych dla niej fraz. Dlatego strategia pozycjonowania strony w wyszukiwarkach powinna powstawać najlepiej równolegle do tworzenia strony internetowej. Dzięki temu bez problemu można rozplanować rozmieszczenie słów kluczowych i wspomóc je odpowiednim designem.

W strategii SEO ważne jest m.in. skrupulatne wyznaczenie słów kluczowych (nie mogą być zbyt konkurencyjne, muszą być też wpisywane przez odpowiednio dużą liczbę osób każdego miesiąca) oraz dobór metod pozyskiwania linków zewnętrznych na forach. To cała strategia promocji strony – tak aby stała się wiarygodna, zaufana i na tyle ciekawa, że warta udostępniania przez użytkowników. Metody muszą być dobierane rozsądnie – aby nie narazić się na kary od wyszukiwarek. 

8. Brak budżetu na płatną reklamę

Zanim strona trafi na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, upłynie sporo czasu. Jak sprawić, aby do tego momentu użytkownicy wiedzieli o jej istnieniu? Poprzez wykupienie płatnej reklamy w wyszukiwarce Google – AdWords.

Dobre zoptymalizowanie kampanii pomoże wyświetlać reklamę na samym szczycie strony z wynikami wyszukiwania, a przy tym płacić za kliknięcia naprawdę niewiele. Co prawda na założenie i optymalizację konta, a także dobór odpowiednich słów kluczowych, trzeba poświęcić trochę czasu, ale zwraca się to w postaci bardzo atrakcyjnych cen za kliknięcia. Warto!

 

To tylko kilka przykładów błędów, które można popełnić i które mogą uniemożliwić realizację celów strony internetowej. Z doświadczenia jednak wiemy, że są to jedne z najbardziej uciążliwych i jaskrawych błędów. Borykacie się z którymś? Potrzebujecie strony napisanej tak dobrze, że o żadnym z nich nie może być mowy? Szukacie agencji interaktywnej, której powierzycie misję stworzenia strony Waszego biznesu? Oxido jest do Waszej dyspozycji. Zapraszamy :)

Dodaj komentarz

Dodajesz odpowiedź do komentarza:

Twój komentarz zostanie opublikowany po zatwierdzeniu go przez moderatora. Dokładamy starań, by nastąpiło to najdalej następnego dnia roboczego. Więcej informacji w regulaminie.

Z góry dziękujemy za Twoją opinię!