Mysza

Dobra firmowa strona WWW – top 15 cech, jakie powinna posiadać

Strona WWW to podstawowe narzędzie zdobywania klienta w internecie, baza wszystkich innych działań. Jeśli występują na niej pewne problemy, rezultaty wszystkich innych działań z zakresu e-marketingu będą słabsze. Jakie zatem cechy powinna posiadać?

Strona internetowa musi wzbudzać zaufanie. Musi być miejscem zaprojektowanym tak dobrze, że Klient bez problemu w razie konieczności poda numer karty kredytowej, bo będzie wiedział, że nic złego mu nie grozi. Istnieje szereg elementów, bez których strona nigdy celu wiarygodności i zaufania nie spełni. Przedstawiamy w tym wpisie absolutny top 10 czynników, które sprawią, że strona będzie miała moc.

15. Standardy – warto się ich trzymać!

Google obniżają w rankingach strony, których kod nie spełnia obecnych standardów. Słynne na całym świecie narzędzie od World Wide Web Consortium, znajdujące się pod adresem validator.w3.org każdego dnia pomaga webdeveloperom sprawdzać, czy napisane przez nich strony są poprawne pod względem kodu. Narzędzie nie tylko sprawdza kod, ale także wskazuje elementy do poprawienia. Dla przeciętnego użytkownika korzystającego z popularnej wyszukiwarki może to nie mieć znaczenia, ale Google premiuje strony dobrze napisane.

Dobra ocena kodu naszej strony przez wspomniany walidator powinna być podstawą. 

14. Nawigacja – intuicyjna i wspierająca działania SEO

Nawigacja jest bardzo ważna nie tylko dla użytkowników strony, ale także dla wyszukiwarek. Błędy w jej tworzeniu przełożyć się mogą na spadek zarówno aktywności użytkowników na niej, jak i widoczności witryny w sieci. Wystarczy trzymać się kilku zasad, aby uniknąć kłopotów. Zadbać, aby strona posiadała naturalną strukturę (nawigacja powinna odzwierciedlać zasadę od ogółu do szczegółu), nawigacja nie była wielopoziomowa (dotarcie do niektórych treści wymaga kilku kliknięć od strony głównej),  nie linkowała do samej siebie, nie posiadała nadmiaru linków (nie więcej niż 100), posiadała okruszki (tzn. breadcrumbs).

Tak przygotowana nawigacja ułatwi poruszanie się po stronie zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom.

13. Linki – byle nie na manowce

Zamieszczone na stronie internetowej linki, które prowadzą donikąd, rodzą w użytkownikach rozczarowanie i obniżają ich poziom zaufania do strony. Warto dbać, aby wszystkie linki zamieszczone na stronie prowadziły faktycznie w konkretne miejsca. Istnieje sporo narzędzi do sprawdzania, czy tak rzeczywiście jest. My polecamy narzędzie online validator.w3.org.

Jeśli znajdziemy niedziałające linki, należy je usunąć lub dokonać przekierowań 302.

12. Adresy URL – przyjazne i oczywiste

Postać, jaką mają adresy URL na stronie firmowej, jest ważna nie tylko dla wyszukiwarek, ale także dla użytkowników. Przyjazny URL cechuje się krótkością i oczywistością (strona.pl/o-nas), jest łatwy do zapisania i zapamiętania, odzwierciedla strukturę serwisu i pozwala użytkownikowi orientować się, w którym miejscu witryny się znajduje.

Adres przyjazny wyszukiwarkom nie powinien ponadto zawierać znaczników sesji. Zamiast nich powinny być w nim słowa kluczowe, które znacznie podwyższą widoczność strony w sieci.

11. Treść na stronie – przejrzysta i zwięzła

Nawet jeśli w świecie ludzi jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów, w świecie wyszukiwarek jest dokładnie odwrotnie. Dlatego jeśli chcemy, aby nasza strona zajmowała w wyszukiwarkach wysokie pozycje, należy przygotować ponadprzeciętną, unikatową, dostosowaną do charakteru marki treść. Wspomóc ją należy odpowiednią grafiką, która zatrzyma użytkownika na stronie dłużej.

Dobra treść jest krótka i adekwatna. Napisana jest z myślą o rzeczywistym targecie strony i językiem do niego dostosowanym. Posiada optymalizację pod słowa kluczowe, lecz przeprowadzoną profesjonalnie, bez upychania. 

Dłuższa treść może występować na blogu. Google premiują treść, którą oceniają jako rzetelną i głęboką analizę danego tematu. Dlatego tutaj wielkich ograniczeń wprowadzać nie trzeba, należy skupić się na przedstawieniu tematu artykułu blogowego w sposób rzetelny (o budowie zaufania za pomocą content marketingu pisaliśmy już na naszym blogu).

10. Informacje w sekcji O firmie – dobrze napisane

Wiele firm bagatelizuje tę sekcję, uznając ją za coś oczywistego. Nie przykładają wagi do tekstu, który tak naprawdę ma przedstawić ich klientom. Czy można popełnić gorszy błąd, niż rzucenie niemiłym tonem "dzień dobry" ważnej osobie, którą właśnie zapoznajemy? Analogicznie zachowują się firmy, które umieszczają na stronie O firmie pełen frazesów tekst – "jesteśmy profesjonalistami", "oferujemy obsługę na najwyższym poziomie", "potraktujemy Cię indywidualnie" – wszyscy tak piszą! 

Tekst O firmie napisany w taki sposób usypia i zniechęca, przywodzi na myśl tysiące innych tekstów, które już się czytało, nie powoduje, że firma zostaje zapamiętana, ani – co gorsza – nie przywodzi na myśl żadnych pozytywnych skojarzeń. Ta sekcja to wizytówka firmy – nie można jej zmarnować.

9. Informacje kontaktowe – zawsze pod ręką

Czasem stronę internetową robi grafik z fantazją. Puszczając jej wodze, można jednak trafić na manowce, a tworzenie imponującego designu może przysłonić funkcjonalność. Jednym z najczęściej spotykanych w tym obszarze błędów jest niewyeksponowanie sekcji z kontaktem. Na przeciw imponujących rotatorów, wymyślnych grafik czy rozbudowanych interaktywnych elementów witryny, ta sekcja może się wydawać mało ważna.

A jest ekstremalnie ważna. Bez niej to trochę tak, jakby poznać kogoś ważnego, ale mu się nie przedstawić z imienia i nazwiska, myśląc, że przecież dowód osobisty mamy w kieszeni ;)

Sekcja z informacjami kontaktowymi powinna posiadać dane wszystkich kanałów, jakimi można się z firmą skontaktować. Powinna być też mapka dojazdu (w przypadku biznesów stacjonarnych). Informacje te (mogą być w nieco skondensowanej formie) powinny powtarzać się w stopce każdej podstrony – tak, aby klient miał do nich zawsze dostęp.

8. Wezwanie do działania – jasne i zrozumiałe

Każda strona internetowa ma jakiś cel. Może być nim nakłonienie do dokonania zakupu lub skorzystania z usługi, zadania zapytania o ofertę, zapisanie się na newsletter. Niezależnie od tego, co chcemy, aby użytkownicy zrobili na naszej stronie, musimy im to uświadomić. Pomoże w tym przycisk wezwania do działania (call to action). To odpowiednio wyeksponowany przycisk z jasno sformułowanym tekstem typu: "Kup teraz", "Zapisz się na newsletter", "Zapytaj o usługę", "Wypełnij formularz". 

To może być banał, ale wciąż spotyka się strony, które nie posiadają jasno sformułowanego wezwania do działania. To błąd, użytkownik może się nie domyślić, co ma zrobić, a my stracimy szansę na działanie, na którym nam zależy.

7. Możliwość rozwoju – z myślą o nowych potrzebach

Strona musi się rozwijać. Docenią to zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarki. Treść regularnie dodawana na stronę internetową podwyższa wartość całej witryny w "oczach" Google, dla użytkowników jest to sygnał, że firma działa i się rozwija.

Oprócz treści dobrze jest także co jakiś czas wprowadzać nowe funkcjonalności. Jakie? Wszystko powinno wynikać z doświadczeń, analiz i obserwacji zachowania użytkowników na stronie oraz rozumienia ich potrzeb. Mogą to być interaktywne narzędzia do wycen, kreatory produktów, a ale także chociażby proste dodatki typu "zobacz powiązane artykuły" na blogu. 

6. Przyciski mediów społecznościowych

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest brak umożliwienia dzielenia się treściami ze strony naszej firmy. Jeśli prowadzimy firmowy blog, umieszczenie przycisku do dzielenia się jego artykułami będzie budować społeczność wokół naszej firmy. Więcej osób zyska szansę na ich czytanie, pozna naszą firmę, a świadomość jej istnienia będzie się ugruntowywać.

To działanie niemal bezkosztowe, a pozwalające docierać do większej liczby odbiorców.

5. Słowa kluczowe – priorytetowy element strategii

Wyodrębnienie słów kluczowych rysuje jasny cel – zapewnienie lepszej widoczności strony firmy na frazy, które są dla niej ważne z biznesowego punktu widzenia. Oczywiście słowa kluczowe należy dobierać z głową i nie stawiać tu sobie nierealnych założeń. Przykład? Jeśli wybierzesz frazę "serwis wiadomości", to będziesz musiał o pierwsze miejsce w Google'ach konkurować z tvn24, Onetem, Dziennikiem Tok FM czy Wprost. Przyznasz, że konkurenci się potężni i zdobycie nad nimi miejsca może potrwać latami i pochłonąć ogromne pieniądze.

Lepiej znajdować słowa kluczowe, dla których konkurencja jest średnia. Skąd zaczerpnąć takie źródło informacji? Chociażby z Plannera Słów Kluczowych AdWords. Aby z niego skorzystać, nie trzeba mieć aktywnej kampanii. Narzędzie ponadto jest bezpłatne.

Wyodrębnienie słów kluczowych pomoże stronie skoncentrować się na faktycznie ważnych dla biznesu obszarach. Rozproszenie tematyki będzie działało na niekorzyść.

4. Wiarygodność – podstawa zaufania Klientów

Warto zastanowić się, które strony w sieci wzbudzają w nas największe zaufanie. Które sklepy sprawiają, że dokonujemy w nich wirtualnych zakupów, bez wahania przelewając swoje pieniądze? I dlaczego inne strony sklepów od razu zamykamy na rzecz tych, którym zaufaliśmy? Jeśli już wyodrębniliśmy strony, którym ufamy, zastanówmy się, dlaczego tak jest. Czy to przyciągająca grafika z twarzami uśmiechniętych i zadowolonych ludzi tak na nas działa? Może jakaś osoba znana z telewizji, którą darzymy szacunkiem i która pojawia się na tej stronie, przekonuje nas, że warto jej zaufać? A może dobrze napisane, poprawne teksty, które wytwarzają atmosferę przyjacielskości i zaufania, sprawiają, że jesteśmy skłonni kupować tu, a nie tam?

Wyodrębnienie elementów odpowiedzialnych za to, że jedne strony wzbudzają zaufanie, a inne nie, to klucz do serc i emocji klientów. 

3. Uczciwość – nic do ukrycia

To ważne, aby na stronie nie były prowadzone działania agresywnie nakierowane na podniesienie pozycji w rankingu wyszukiwarek. Technik manipulacyjnych jest sporo, wśród nich tzw. cloaking, czyli technika polegająca na prezentowaniu innej strony wyszukiwarkom, innej użytkownikom; keyword stuffing, czyli upychanie słów kluczowych (nie tylko na stronie, ale także np. w znaczniku meta), tworzenie farm linków; spamowanie linkami do swojej strony w różnych miejscach sieci (niezwiązanych tematycznie, bez przemyślenia) – to wszystko działania, które może i przyniosą w krótkim czasie pewien efekt w postaci wyższej pozycji w rankingu, ale prędzej czy później zostaną wykryte przez wyszukiwarki, a właściciel zostanie ukarany filtrem lub banem.

Uczciwość wobec wyszukiwarki to też uczciwość wobec użytkowników. Warto w nią inwestować. Budowa zaufania trwa dłużej, ale jej owoce są dużo lepsze.

2. Zoptymalizowanie pod działania pozycjonujące

Dobra strona internetowa odzwierciedla przejrzystą strukturę. Oznacza to, że jest czytelna zarówno dla użytkowników, którzy poruszają się po niej intuicyjnie, jak i dla wyszukiwarek. W przypadku tych drugich to ważne, aby w czytelny dla nich sposób przekazać, które informacje na stronie są najważniejsze, a które mniej ważne. Dlatego ogromny nacisk należy położyć na właściwy dobór i konstrukcję tytułu strony, jej opisu (nie jest czynnikiem rankingowym, ale zachęca użytkowników do kliknięcia w link w wyszukiwarce), zachowanie hierarchii nagłówków (od H1 do H6), ustawienie alternatywnych opisów obrazków odzwierciedlających ich zawartość (tzw. atrybut alt), zoptymalizowanie anchorów (czyli tekstów linków) pod słowa kluczowe.

To wszystko sprawia, że strona jest zrozumiała dla wyszukiwarki oraz przyjazna dla użytkowników.

1. Szybkość – nikt nie lubi czekać

Szybkość działania stała się na tyle istotna, że Google uznały ją za jeden z czynników rankingowych. Oznacza to, że jeśli strona długo się wczytuje, Google obniżą jej pozycję w rankingu wyszukiwarki. Nic dziwnego, użytkownicy nie lubią czekać. Wszystkie elementy, które opóźniają jej wczytywanie, powinny być zoptymalizowane lub usunięte (np. elementy flashowe). 

Czas ładowania strony nie powinien przekraczać 3 sekund. Jak szybka jest Twoja strona, sprawdzisz używając np. narzędzia od Googli.

Przeanalizowanie istniejącej strony internetowej pod kątem tych cech pozwoli wyłonić obszary wymagające poprawy. Jeśli natomiast dopiero myślicie o stworzeniu strony dla swojej firmy– Oxido jest do Waszej dyspozycji! Stworzymy dobrą i profesjonalną stronę, która pozwoli Wam osiągać cele biznesowe! Zapraszamy do kontaktu!

Dodaj komentarz

Dodajesz odpowiedź do komentarza:

Twój komentarz zostanie opublikowany po zatwierdzeniu go przez moderatora. Dokładamy starań, by nastąpiło to najdalej następnego dnia roboczego. Więcej informacji w regulaminie.

Z góry dziękujemy za Twoją opinię!