Mysza

Budowa zaufania poprzez słowa – siła content marketingu

Wobec ogromnej konkurencji rynkowej nie wystarczy już mieć dobrego produktu czy atrakcyjnych cen. Zawsze znajdzie się ktoś, kto zaoferuje jeszcze lepszy produkt i jeszcze niższą cenę. Tym, co naprawdę dziś liczy się w relacjach biznesowych, jest zaufanie. My dziś opowiemy Wam, jak content marketing może stać się efektywnym narzędziem w budowaniu zaufania na gruncie biznesowym. Zapraszamy do lektury wpisu!

Content marketing to wykorzystywanie mocy słowa pisanego na gruncie marketingu. Internet otwiera tu morze ocean możliwości. Właściwie wykorzystany content marketing na gruncie internetu przynosi obopólne korzyści: marka zyskać może ludzką twarz, a rąbek specjalistycznej wiedzy pracowników firm może przysłużyć się społeczeństwu; klienci zaś zawierają transakcje oparte na zaufaniu, dzięki któremu mogą czuć się pewniej i bezpieczniej. Jak to wszystko działa?

Porządna strategia content marketingowa powinna obejmować tworzenie użytecznych treści i publikowanie ich, np. w przestrzeniach internetu. Branżowe blogi z dobrymi artykułami, video blogi, poradniki, e-booki, infografiki, newslettery, kanały w mediach społecznościowych - wszystko to właściwie wykorzystane - może być podstawą zaufania klientów do marki. Decyzja o pierwszym zakupie przez klienta czasem zajmuje miesiące, a content marketing może być czynnikiem podtrzymującym zalążek więzi z marką. 

Content marketing wiodących marek

Kampania Jacobs

Dostrzegły to wielkie marki, które od dawna wykorzystują content marketing w swoich długoterminowych strategiach. Jacobs - producent popularnej kawy - nawiązał współpracę z portalem Gazeta.pl i przez określony czas na stronie głównej publikował artykuły związane z kawą. Chwytliwe nagłówki, przyciągające lidy i użyteczność wpisów przesądziły o sukcesie tej kampanii. Czytelnicy dostawiali ciekawostki i informacje związane z kawą, przepisy na zastosowanie kawy, promowano w tym oczywiście markę Jacobs.

Twórcy kampanii zabierali ich także w świat filmów, znajdując i przypominając momenty, w których pojawiała się filiżanka kawy. Z pewnością przynosiło to chwilę relaksu i budziło miłe skojarzenia, które automatycznie były przenoszone na kawę Jacobs. Dodatkowo postawiono na video - do udziale w produkcji filmików zatrudniono Annę Starmach - jurorkę jednego z programów kulinarnych. Ta strategia odniosła spory sukces, 4 tygodnie jej trwania przyniosły stronie Jacobs 4,4 miliony unikalnych użytkowników z komputerów i 1,2 z urządzeń mobilnych (pełen raport dostępny jest na stronie IAB). 

Blog Ikea

Świetnym przykładem dobrej strategii content marketingowej jest też Ikea. Ten skandynawski producent mebli stworzył blog Ty tu urządzisz. Dzięki ciekawym i użytecznym treściom, które odpowiadają na realne potrzeby i pytania użytkowników, blog ten skupił sporą społeczność. Znajdziemy tam nie tylko typowo reklamowe teksty zachwalające zalety mebli i dodatków od Ikei.

Siłą tego bloga jest ogrom tekstów, które inspirują i rozwiązują problemy. Jak zaprojektować pokój rodzeństwa na poddaszu, Jak wykorzystać skosy, Jak przechowywać żywność i oszczędzać, O co chodzi w diecie pudełkowej, Przygotowanie do narodzin dziecka - to tylko niektóre z artykułów, które podsuwają pomysły z wykorzystaniem oferty Ikei. Dzięki temu produkty Ikei mogą być wykorzystywane efektywnie, zaś zadowolenie klientów rośnie. Rośnie też zaufanie do marki, która zyskuje postrzeganie jako przyjazna i praktyczna.

Artykuły Allegro - dla niezdecydowanych

Zauważyliście, że podczas szukania jakiegoś przedmiotu na Allegro, na dole strony z wyszukaniami wyświetlają się artykuły dotyczące grupy przedmiotów, do której on należy? Sekcja ta zatytułowana jest Nie możesz się zdecydować? Szukając czapki zimowej możemy przeczytać artykuły: Z pomponem czy bez - najmodniejsze czapki na zimę; Modne czapki na mrozy dla niej; Czapka z pomponem - hit na 2016 rok i wiele innych artykułów. Szukając mebli możemy przeczytać artykuły Urządzamy nowoczesne wnętrze dla książek; Powrót do mebli modułowych; Meble ze szkła - co można wykorzystać w swoim mieszkaniu?

Artykuły te pomagają użytkownikom znaleźć nowe inspiracje, rozwiązać ich problemy, czasem modyfikują ich potrzeby przez uświadomienie, że dana rzecz nie jest taka, jak się wydawała, przez co chronią przed rozczarowaniami.

Które narzędzia content marketingu pomogą budować zaufanie?

Odpowiedź nasuwa się sama - właściwie wykorzystane - prawie wszystkie! 

E-booki

Elektroniczne książki pokażą firmę jako specjalistów w swojej dziedzinie. Rzetelnie opracowane, użyteczne, o wysokim poziomie merytorycznym i atrakcyjnej grafice dają klientom pewność, że mają do czynienia z profesjonalistami w pełni zaangażowanymi w to, co robią. Co więcej, marketingowy e-book, mimo że jego pierwotne przeznaczenie jest ściśle związane z promocją, jeśli jest dobrze napisany, może być cytowany i wykorzystywany w kolejnych opracowaniach, publikacjach i artykułach. To ogromny prestiż dla firmy, który przekłada się na kolosalny wzrost zaufania do niej.

Raporty

Świetnie, jeśli marka ma możliwość opracowywania raportów z danej branży. To publikacja, która roznosi się po internecie w błyskawicznym tempie. Oczywiście, wymaga ogromnego nakładu pracy i musi być do bólu rzetelny, oparty o wiarygodne wyniki. Ale jest znakomitym sposobem na zdobycie zaufania, świetnym również dla pozycjonowania strony firmy - ilość linków do niego prowadzących podbije stronę w wynikach wyszukiwania.

Wideo

To forma coraz bardziej popularna w promocji - nic dziwnego, przynosi zaskakujące efekty. Filmy, w których firma nie tylko promuje siebie, ale także rozwiązuje konkretne problemy użytkownika, są bardzo nośnym sposobem na promocję. Jeśli dodać do tego jeszcze pomysł i dobre opracowanie - można zdziałać cuda. Bardzo dobrze przysłużyć się może także budowaniu zaufania - zwłaszcza jeśli video zawiera sceny z życia firmy lub... do promocji zostanie zatrudniona znana, rozpoznawalna i ciesząca się sympatią i zaufaniem społecznym osoba.

Blogi

Już w przykładach dobrego wykorzystania content marketingu można zauważyć, że właściwie prowadzony blog to niesamowicie skuteczne narzędzie budowania zaufania. Teksty na nim nie mogą być jednak tylko reklamowe, dobrze, jeśli usługi lub produkty danej firmy wpisane są w rozwiązanie problemów lub potrzeby klientów. Blog branżowy to także dobre miejsce do prezentowania wizerunku marki jako ekspertów, dlatego warto na nim umieszczać specjalistyczne artykuły, studia przypadku, strategie radzenia sobie z problemami, historie udanych projektów, aktualności z życia firmy.

W dodatku blog to nie tylko dobre narzędzie do promocji w segmencie B2C. Ma zalety także w B2B, w którym budowa zaufania jest trudniejsza.

Newslettery

Newslettery to znakomity sposób na budowanie zaufania do marki. Spersonalizowane, z możliwością ustawienia przez użytkownika częstotliwości powiadomień oraz wybrania ich tematyki mogą być nie tylko bardzo dobrym narzędziem do promowania oferty firmy, ale także do nawiązywania długotrwałych relacji. Dobrze jest wykorzystywać newslettery także do rozwiązywania problemów klientów. Dlatego nie warto ograniczać się do przekazywania suchych treści o zmianach w ofercie czy też promocjach. Zawsze dobrze jest pokazać, jak zmiany te wpłynąć mogą na życie odbiorców newslettera i jaką korzyść oni z nich odniosą (a korzyści rodzą dobre emocje). Marka jest tu wtedy ukazywana jako ta, której zależy na potrzebach klientów. To podstawa zaufania (poczytajcie, jak newslettery robi Oxido!)

 

To tylko kilka przykładów możliwości budowania zaufania klientów poprzez słowa, czyli wykorzystania content marketingu w promocji firmy. Tak naprawdę przestrzeń możliwości jest nieograniczona. Wystarczy, aby każda treść, jaką serwuje nasza firma, miała na celu nie tylko promocję i zyski, ale także odpowiadała na potrzeby klientów. Odwdzięczą się lojalnością i zaufaniem. Życzymy powodzenia w eksperymentach!

Dodaj komentarz

Dodajesz odpowiedź do komentarza:

Twój komentarz zostanie opublikowany po zatwierdzeniu go przez moderatora. Dokładamy starań, by nastąpiło to najdalej następnego dnia roboczego. Więcej informacji w regulaminie.

Z góry dziękujemy za Twoją opinię!